Reklama

Rewolucja w sponsoringu sportu przez spółki Skarbu Państwa

Jawne umowy, mierzalność efektów, zasada jeden podmiot -jedna spółka, zakaz wspierania finansowego klubów i wydarzeń sportowych działających poza strukturami związków sportowych oraz obowiązek przekazania 20% wartości umów na szkolenie dzieci i młodzieży. To tylko niektóre zapisy, które znalazły się w nowym kodeksie sponsoringu sportu dla spółek z udziałem Skarbu Państwa. Dokument, który został już zaakceptowany przez Premiera Donalda Tuska został opracowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych przy wparciu Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Podstawową zasadą dotyczącą wszystkich punktów zawartych w kodeksie to reguła "stosuj lub wyjaśnij", czyli jeśli zarząd spółki nie będzie się kierował wskazanymi zasadami, to będzie musiał uzasadnić radzie nadzorczej, dlaczego tak jest. Zdaniem autorów dokumentu jednym z głównych celów opracowania zasad ma być apolityczność sponsoringu sportu. Aby dostosować swoją działalność sponsoringową do nowych wytycznych Spółki Skarbu Państwa mają czas do końca września 2025 roku.

Koniec z klauzulą poufności

Najważniejszą zmianą wydaje się być obowiązek jawności umów podpisywanych przez Spółki Skarbu Państwa na sponsoring klubów, zawodników, czy wydarzeń sportowych. Do tej pory takie dokumenty były opatrzone klauzulami poufności. Teraz ma się to zmienić, umowy mają być dostępne na stronach internetowych Spółek Skarbu Państwa. Co ma być ujawniane? M.in.: przedmiot umowy, czas jej obowiązywania, stronach umowy oraz jej wartość.

Zasada "jeden-jeden"

W nowym kodeksie znajduje się sugestia, by jeden klub, sportowiec, czy wydarzenie mogło być sponsorowano tylko przez jedną spółkę z udziałem Skarbu Państwa. Zapis brzmi: SSP nie powinny promować związku sportowego, ligi zawodowej, klubu, sportowca indywidualnego, jeżeli jego sponsorem lub partnerem jest inna państwowa spółka, bądź podmiot prowadzący działalność konkurencyjną. Wyjątkiem jest, jeśli "sytuacja taka nie wpływa negatywnie na stan rzeczywistych i wymiernych korzyści wynikających ze sponsorowania". 

Możliwość rozwiązania lub zmniejszenia kwoty wsparcia

Wiele kontrowersji wzbudza zapis dotyczący możliwości wprowadzania przez Spółki Skarbu Państwa korekt w trakcie trwania podpisanych już umów. Ministerstwo chce, żeby spółki miały taką możliwość. I dopuszcza nie tylko korekty umów, ale nawet ich rozwiązywania, jeśli spółki SP miałyby słabe wyniki finansowe. Dodatkowo spółka będzie mogła wstrzymać pieniądze w przypadku "zaistnienia uzasadnionego podejrzenia naruszenia prawa przez podmiot sponsorowany lub osobę działającą w imieniu podmiotu sponsorowanego w obszarach działalności podmiotu sponsorowanego regulowanych umową sponsoringową, także w przypadku przestępstw korupcyjnych".

Podmioty tylko ze struktur związków sportowych?

Kolejny zapis, który budzi wątpliwości beneficjentów, którzy nie działają w ramach polskich związków sportowych. Pojawił się zapis, że "sponsoring nie obejmuje klubów i wydarzeń sportowych działających poza strukturami związków sportowych". Takie umowy sponsorskie były do tej pory podpisywanie wielokrotnie, zwłaszcza na wydarzenia sportowe. Pojawiają się pytania, czy np.: PKO Poznań Półmaraton, Enea Stadion, PGE Narodowy, Enea Bydgoszcz Triathlon nie będą mogły już liczyć na wsparcie Spółek Skarbu Państwa?

Wsparcie młodzieży

Ministerstwa, które opracowały zasady zalecają, by 20 procent wartości umowy przeznaczyć na szkolenie dzieci i młodzieży. Ma to dotyczyć umów podpisywanych ze związkami sportowymi, klubami oraz ligami zawodowymi. 

Pieniądze ze spółek SP dla kadrowiczów

Autorzy kodeksu chcą, aby sportowcy otrzymujący wsparcie od Spółek Skarbu Państwa mieli obowiązek uczestnictwa w akcjach szkoleniowych kadr narodowych, jeśli zostana na takowe powołani. Zapis brzmi: "Rekomenduje się, aby umowa sponsoringowa nie była zawierana w przypadku braku zgody na udział zawodników w zgrupowaniach i zawodach w przypadku powołania do kadry narodowej oraz aby istniała możliwość jej rozwiązania w sytuacji odmowy udzielenia tej zgody".

Poniżej kilka najważniejszych zapisów. Dzisiaj kodeks ma zostać zatwierdzony przez Radę Ministrów.

Sponsoring SSP nie obejmuje:

  • klubów i wydarzeń sportowych działających poza strukturami związków sportowych
  • wydarzeń propagujących przemoc i agresję
  • wydarzeń sportowych, w czasie których nie przestrzega się zasad fair play
  • sportowców karanych dyscyplinarnie za doping w sporcie dyskwalifikacją w wymiarze jednostkowym większym niż 24 miesiące lub więcej niż raz, bez względu na jej jednostkowy wymiar
  • podmiotów i zawodników niereagujących na zachowania przemocowe motywowane uprzedzeniami lub dyskryminacyjne

Pozostałe zasady:

  • Transparentność - umowy mają być zawierane bez udziału doradców zewnętrznych
  • Ewaluacja - SPP są zobowiązane do opracowania strategi sponsoringowej na 3-4 lata, która ma być oceniana w połowie czasu obowiązywania i modyfikowana, jeśli zajdzie taka potrzeba
  • Mierzalność efektów - Sponsoring sportowy przez SPP ma przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe. Każdy projekt ma mieć mierzone efekty i korzyści indywidualnie
  •  

Aplikacja sp360.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android .



Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do