
Poznańska załoga IS Racing, czyli Jakub Brzeziński i Jakub Gerber awansowała na pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. To efekt dobrej jazdy podczas ORLEN OIL 81. Rajdu Polski.
81. edycja Rajdu Polski w Mikołajkach była czwartą i ostatnią w sezonie szutrową rundą mistrzostw Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 54. włączono do kalendarza tego cyklu. Takiego stażu w europejskim czempionacie nie ma żadna inna impreza.
Dla uczestników Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski było to trzecie starcie w sezonie 2025 i jedyne rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 70 załóg, w tym 63 zgłoszone w ramach FIA ERC. Stawka krajowego czempionatu liczyła 29 załóg, z czego 19 było uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji RSMP. Organizatorzy przygotowali trasę o całkowitej długości 793,6 km, z czego 189,6 km stanowił łączny dystans czternastu odcinków specjalnych.
Na pierwszy dzień ORLEN OIL 81. Rajdu Polski (13 czerwca) zaplanowano odcinek testowy Baranowo (6,3 km) i rozgrywany na tej samej trasie odcinek kwalifikacyjny – dla załóg w samochodach R5/Rally2 zgłoszonych do FIA ERC. Jego wyniki determinowały kolejność startu do sobotnich oesów, kluczową w rajdach szutrowych, ponieważ pierwsze samochody „odkurzają” trasę z luźnego szutru. To sprawia, że kolejni zawodnicy mają nieco lepszą przyczepność, więc mogą jechać szybciej.
Po ceremonii startu na Rynku w Mikołajkach rozegrano jedyny tego dnia odcinek specjalny – widowiskową 2,5-kilometrową próbę na torze Mikołajki Arena, na którym załogi startują parami i toczą emocjonujące równoległe pojedynki.
Świetnie pojechali poznaniacy Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroen C3 Rally2), którzy pojechali tylko o 1,9 s wolniej od Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka (Skoda Fabia RS Rally2) i zajęli drugie miejsce ex aequo z załogą Grzegorz Grzyb/Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2).
Pierwszy oes poszedł całkiem spoko. Meldujemy się na drugim miejscu w krajowym championacie oraz na 6 miejscu wśród najszybszych obecnie gości w Europie 1,9 sekundy za pierwszym. To dobry prognostyk, choć przyznam, że nie mogę trafić w setup tylnego zawieszenia i auto dla mnie jest znacząco nadsterowne. Mam swój specyficzny wymóg setupu, żebym mógł stać się „jednością” z samochodem i po prostu „iść bez wnikania”
- komunikowała poznańska załoga.
Sobotnia część rywalizacji w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski składała się z czterech oesów, z czego trzy próby pokonywano dwukrotnie: Świętajno (16,30 km), Olecko (20,00 km) i Stare Juchy (13,60 km). Dzień kończyło kolejne starcie na Mikołajki Arenie (2,5 km). Po piątkowym zwycięstwie na OS 1, w sobotę Marczyk ustąpił rywalom z RSMP dopiero na zamykającym etap starciu w Mikołajkach. Na OS 6, tuż za Marczykiem i Matulką uplasowali się Brzeziński i Gerber.
Kończący etap przejazd Mikołajki Areny był pierwszym oesem rajdu, którego w klasyfikacji RSMP nie wygrali Marczyk z Gospodarczykiem. Najlepiej spisali się bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia RS Rally2). Za nimi finiszowali Brzeziński i Gerber oraz Bubik z Sadowskim.
W efekcie po pierwszym etapie czołową piątkę krajowej klasyfikacji tworzyły załogi: Marczyk/ Gospodarczyk, Matulka/Syty (+1:15,0 s), Bubik/Sadowski (+2:03,9 s), Brzeziński/Gerber (+2:31,8 s) oraz Szeja/Szeja (+2:54,0 s).
Sobota była dobrym dniem podczas Rajdu Polski 2025. Dziś wyjeżdżamy jako trzecie auto na trasę
- mówił Jakub Brzeziński.
Trzecie z rzędu zwycięstwo
W niedzielę, 15 czerwca, załogi rywalizowały bliżej Mikołajek. Przewidziano trzy próby sportowe, wszystkie pokonywane dwukrotnie: Mikołajki (7,6 km), Pozezdrze (20 km) oraz Gmina Mrągowo (15,2 km). Drugi przejazd ostatniego z wymienionych oesów rozegrano jako Power Stage. Stawką tej próby były dodatkowe punkty do klasyfikacji RSMP dla pięciu najszybszych załóg w poszczególnych klasyfikacjach.
Również w finałowym etapie ORLEN OIL 81. Rajdu Polski obserwowaliśmy dominację Marczyka i Gospodarczyka w klasyfikacji RSMP. Ten duet zapisał na swoje konto komplet sześciu rozegranych w niedzielę oesów i pewnie zwyciężył w trzeciej tegorocznej rundzie mistrzostw Polski.
W klasyfikacji generalnej ORLEN OIL 81. Rajd Polski wygrali Łotysze – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2), powtarzając sukces z 2023 roku.
To dobry wynik. Niestety nie dałem rady zachować odpowiedniej równowagi między tempem a unikaniem ryzyka na Power Stage, więc w klasyfikacji FIA ERC skończyliśmy go bez punktów. Jestem bardzo zadowolony z drugiego miejsca w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski. To był udany weekend, więc teraz skupiamy się na tym, by tak samo było w asfaltowej części sezonu
– podsumował Mikołaj Marczyk.
Drugie miejsce w klasyfikacji FIA ERC pozwoliło Marczykowi odzyskać prowadzenie w tabeli mistrzostw Starego Kontynentu.
Po dwóch wygranych rundach RSMP z rzędu, tym razem Jakub Matulka i Damian Syty musieli zadowolić się drugą pozycją. Liderzy punktacji mistrzostw Polski stracili do zwycięzców 2:25,9 s, ale wydarzenia za ich plecami spowodowały, że kluczowe dla nich stało się przede wszystkim zdobycie punktów.
– Jestem zadowolony z naszego tempa. Momentami łapaliśmy dobry feeling i jechało się nam naprawdę nieźle. Toczyliśmy walkę zarówno w mistrzostwach Europy, jak i Polski, co wymagało od nas znalezienia odpowiedniego balansu. Drugie miejsce w RSMP i dziewiąte w ERC to wynik, który cieszy i daje dużo motywacji – ocenił Jakub Matulka
Na trzecim miejscu finiszowali Krzysztof Bubik i Adrian Sadowski (Skoda Fabia R5, +3:50,4 s). Olsztynianin po raz kolejny potwierdził, że świetnie sobie radzi na luźnej nawierzchni. Czwarte miejsce to efekt jazdy Jakuba Brzezińskiego i Jakuba Gerbera (Citroen C3 Rally2, +4:35,4 s), którzy zgarnęli jednak punkty za trzecie miejsce, ponieważ Krzysztof Bubik nie był zgłoszony do punktacji RSMP.
Piątkę zamknęli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +5:56,3 s) i analogicznie jak Brzeziński dopisali do swojego konta punkty za czwartą pozycję.
Wyniki trzeciej rundy RSMP spowodowały przetasowania w tabeli cyklu. Na półmetku sezonu Matulka i Syty mają 95 punktów, o 34 więcej niż Brzeziński i Gerber, którzy awansowali na drugie miejsce. Za nimi plasują się kolejno bracia Szejowie (53 pkt), Grzyb i Binięda (50 pkt) oraz Kołtun i Pleskot (42 pkt).
ORLEN OIL 81. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa RSMP (top5)
RSMP 2025 – punktacja po ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski (top5)
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android .
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie